جستجو کردن

غدیر خم کجاست؟

مکان غدیر خم

سلام،

غدیر خم نام مکانی است که در آن مکان رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله) امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را به‌عنوان جانشین خود برای چندمین بار معرفی نمود و خطبه شریف غدیر را نیز در آنجا ایراد نمودند.

غدیر خم کجاست؟

غدیر خُم نام برکه‌ای است که در محلی به نام خُم در مسیر مکه به مدینه قرار داشته است. در روز هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجری، پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) در این مکان، امام علی (علیه‌السلام) را به‌عنوان ولی و جانشین خود به مردم معرفی کرد. این حادثه به واقعه غدیر معروف است.

 غدیر خم در چهارکیلومتری جُحفه واقع شده و جحفه حدوداً در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال غربی مکه قرار دارد که یکی از میقات‌های پنج‌گانه است. این مکان به دلیل وجود مقداری آب و چندین درخت، محل توقف و استراحت کاروانیان بوده است.

 آن زمان مرسوم بود حاجیانی که قصد خروج از مدینه را داشتند از منزلگاه‌های کدی، محصب، تنعیم، سرف، ضجنان، ‌مرالظهران، ‌عسفان وادی قدید می‌گذشتند و به منطقه‌ای به نام غدیر خم که می‌رسیدند حاجیان هرکدام به نقاط مختلف می‌رفتند. غدیر خم نام ناحیه‌ای بود که در میان مکه و مدینه واقع شده بود.

عرب‌ها به سرزمین‌هایی که در مسیر سیل قرار دارند و سیلاب‌ها با عبور از میان آنها به دریا می‌ریزد «وادی» می‌گویند. در این مسیرها، آبگیرهایی طبیعی به وجود آمده که پس از عبور سیل از آنها، آب‌های باقی‌مانده در آن جمع می‌شوند.

 به چنین گودال‌ها و آبگیرهایی «غدیر» می‌گویند. منطقه «غدیر خم» نیز در مسیر سیلاب‌هایی واقع شده که پس از عبور از غدیر به «جُحْفه» می‌رسند و سپس تا دریای سرخ ادامه پیدا می‌کنند و آب سیل‌ها به دریاها می‌ریزد.

شهرت این مکان به‌خاطر وجود برکه‌ای بود که در آن آب باران جمع شده بود. این برکه بین دو رشته‌کوه در شمال و جنوب و این آبگیر از شرق به غرب کشیده شده بود و در روزگاران گذشته تا دریای سرخ امتداد داشت و در مسیر سیل به‌صورت زمینی هموار درآمده بود.

غدیر خم را در تاریخ و منابع مختلف به نامه‌های دیگری چون وادی خم، جُحفه، خَرّار و غُرَبَه نیز می‌شناسند که به دلیل هم‌جواری این مناطق با غدیر خم این نام‌گذاری‌ها صورت‌گرفته است. شرایط جغرافیایی این منطقه در طول دوران مختلف تغییر می‌کرد.

 غدیر و آبادی‌های اطراف آن به‌واسطه شرایط سیاسی و جغرافیایی به محلی مخروبه تبدیل شد و آثار و بقایای تاریخی آن تا حدود زیادی از بین رفت، اما بااین‌وصف در پی تلاش دو محقق سنی و شیعی عربستان به نام‌های عاتق بن غیث بلادی و دکتر شیخ عبدالهادی فضلی از علمای شیعی این مکان شناسایی شد.

برابر با برخی گزارش‌های تاریخی بعدازاین رویداد هم مسجدی در همان محل که پیامبر خطبه خواند و مولا علی (علیه‌السلام) را به جانشینی برگزید به نام غدیر بنا شد که ۵۰ مترمربع وسعت داشت و چند بار هم از سوی پادشاهان شیعه هند بازسازی شد، اما شهریور ۱۳۸۶ پیروان فرقه وهابیت در اقدامی شبانه آن را ویران کردند.

آلبوم:

برای بزرگ شدن، روی تصویر کلیک کنید.

کپی لینک کوتاه
کپی شد
https://fanaus.ir/?p=1458 کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً سؤال خود را از بخش نظرات نوشته ها ارسال بفرمایید، در این بخش قابلیت پاسخگویی وجود ندارد.

اشکال و نظری درباره سایت دارید؟