جستجو کردن

چرا اميرالمؤمنین از همسرش دفاع نكرد؟؟

دفاع امیرالمؤمنین از حضرت زهرا

سلام،

یکی از شبهاتی که وهابیت و اهل تسنن بر فاطمیه و تشیع وارد می کنند و قصد دارند این واقعه بسیار ظالمانه و همچنین تاریخی که سند حقانیت شیعه و بطلان اهل تسنن و وهابیت است را زیر سؤال ببرند، عدم دفاع امیرالمؤمنین(علیه السلام) از همسر خویش یعنی حضرت زهرا(سلام الله علیها) است.

طرح شبهه

اگر حقیقتا امیرالمؤمنین(علیه السلام) درب قلعه خیبر را با یک انگشت از جای درآورده و اسدالغالب است و شجاعت بسیار داشته، پس چرا از حضرت زهرا(سلام الله علیها) دفاع نکرده و در جریان حمله به ایشان سکوت کردند؟؟

پاسخ به شبهه

برای پاسخ به این شبهه با چند نکته می پردازیم:

۱- آیا امیرالمؤمنین از حضرت زهرا(سلام الله علیها) دفاع نکرد؟؟

شبهه کننده در این شبهه فرض را بر این می گذارد که امیرالمؤمنین(علیه السلام) از همسرش دفاع نکرده است در حالی که باید بررسی شود که آیا چنین فرضی در اصل صحیح است و اصلا چنین شبهه ای وجود دارد.

سلیم ابن قیس هلالی در کتاب خویش این ماجرا را نقل کرده و اینطور می نویسد:

ثُمَّ أَمَرَ أُنَاساً حَوْلَهُ أَنْ يَحْمِلُوا الْحَطَبَ فَحَمَلُوا الْحَطَبَ وَ حَمَلَ مَعَهُمْ عُمَرُ فَجَعَلُوهُ حَوْلَ مَنْزِلِ عَلِيِّ وَ فَاطِمَةَ وَ ابْنَيْهِمَا علیهم السلام ثُمَّ نَادَى عُمَرُ حَتَّى أَسْمَعَ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ علیهم السلام وَ اللَّهِ لَتَخْرُجَنَّ يَا عَلِيُّ وَ لَتُبَايِعَنَّ خَلِيفَةَ رَسُولِ اللَّهِ وَ إِلَّا أَضْرَمْتُ عَلَيْكَ [بَيْتَكَ النَّارَ] فَقَالَتْ فَاطِمَةُ سلام الله علیها يَا عُمَرُ مَا لَنَا وَ لَكَ فَقَالَ افْتَحِي الْبَابَ وَ إِلَّا أَحْرَقْنَا عَلَيْكُمْ بَيْتَكُمْ فَقَالَتْ يَا عُمَرُ أَ مَا تَتَّقِي اللَّهَ تَدْخُلُ عَلَى بَيْتِي فَأَبَى أَنْ يَنْصَرِفَ وَ دَعَا عُمَرُ بِالنَّارِ فَأَضْرَمَهَا فِي الْبَابِ ثُمَّ دَفَعَهُ فَدَخَلَ فَاسْتَقْبَلَتْهُ فَاطِمَةُ سلام الله علیها وَ صَاحَتْ يَا أَبَتَاهْ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَرَفَعَ عُمَرُ السَّيْفَ وَ هُوَ فِي غِمْدِهِ فَوَجَأَ بِهِ جَنْبَهَا فَصَرَخَتْ يَا أَبَتَاهْ فَرَفَعَ السَّوْطَ فَضَرَبَ بِهِ ذِرَاعَهَا فَنَادَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَبِئْسَ مَا خَلَّفَكَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَر فَوَثَبَ عَلِيٌّ علیه السلام فَأَخَذَ بِتَلَابِيبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَ وَجَأَ أَنْفَهُ وَ رَقَبَتَهُ وَ هَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَكَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ مَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَ الَّذِي كَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ يَا ابْنَ صُهَاكَ لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَ عَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ‏ صلی الله علیه و آله لَعَلِمْتَ أَنَّكَ لَا تَدْخُلُ بَيْتِي‏.[۱]

سپس عمر به مردمى كه اطرافش بودند دستور داد تا هيزم بياورند. آنان همراه عمر هيزم برداشتند و آنها را اطراف خانه على و فاطمه و فرزندانشان عليهم السّلام قرار دادند. سپس عمر ندا كرد بطورى كه على و فاطمه عليهما السّلام بشنوند و گفت:

بخدا قسم اى على بايد خارج شوى و با خليفه پيامبر بيعت كنى و گر نه خانه را با خودتان به آتش مى‏كشم! حضرت زهرا عليها السّلام فرمود: اى عمر، ما را با تو چه كار است؟ جواب داد: در را باز كن و گر نه خانه‏تان را به آتش مى‏كشيم!(استغفر الله) حضرت زهرا(سلام الله علیها فرمود: اى عمر، از خدا نمى‏ترسى كه به خانه من وارد مى‏شوى؟!

ولى عمر ابا كرد از اينكه برگردد. عمر آتش طلبيد و آن را بر در خانه شعله‏ور ساخت و سپس در را فشار داد و باز كرد و داخل شد!

(گویا عمر خلیفه مسلمین قرآن نخوانده بود که قرآن می فرماید: لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلاَّ أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ[۲]: داخل بر خانه های پیامبر نشوید مگر آنکه به شما اجازه دهد. و گویا فراموش کرده است فاطمه تنها دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله) است.)

حضرت زهرا عليها السّلام در مقابل او در آمد و فرياد زد: يا ابتاه، يا رسول اللَّه! عمر شمشير را در حالى كه در غلافش بود بلند كرد و به پهلوى حضرت زد. آن حضرت ناله كرد: يا ابتاه! عمر تازيانه را بلند كرد و به بازوى حضرت زد. آن حضرت صدا زد: يا رسول اللَّه، ابو بكر و عمر با بازماندگانت چه بد رفتارى كردند!

(گویا در اینجا نیز عمر فراموش کرده بود که پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي، فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِي‏[۳]: فاطمه پاره تن من است، هرکس او را ناراحت و مغضوب کند مرا ناراحت و مغضوب کرده است.)

على عليه السّلام ناگهان از جا برخاست و گريبان عمر را گرفت و او را به شدت كشيد و بر زمين زد و بر بينى و گردنش كوبيد و خواست او را بكشد. ولى سخن پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و وصيتى را كه به او كرده بود بياد آورد و فرمود: اى پسر صُهاك، قسم به آنكه محمّد را به پيامبرى مبعوث نمود، اگر نبود مقدّرى كه از طرف خداوند گذشته و عهدى كه پيامبر با من نموده است مى‏دانستى كه تو نمى‏توانى به خانه من داخل شوى.

(صهاک مادر عمر است و عرب برای اینکه فردی را تحقیر کند او را به مادرش نسبت میدهد و این نشانه زنازادگی است.)

بنابراین پس اصل این شبهه که به قصد تضعیف شجاعت و غیرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) وارد می شود غلط و اشتباه است و امیرالمؤمنین دفاع کردند  قدرت خویش را نشان دادند اما به مصالحی از اینکار صرف نظر کردند.

اما شبهه کننده ممکن است در اینجا بگوید که این تاریخ ها در میان شما شیعیان است و ما اهل تسنن بر آن اعتقادی نداریم! در اینجا تاریخ این واقعه را در کتب خودشان ذکر می کنیم.

آلوسی که یکی از علمای بزرگ اهل تسنن است در این باره می نویسد:

لما يجب على غضب عمر و أضرم النار بباب علي و أحرقه و دخل فاستقبلته فاطمة و صاحت يا أبتاه و يا رسول اللّه فرفع عمر السيف و هو في غمده فوجأ به جنبها المبارك و رفع السوط فضرب به ضرعها فاصحت يا أبتاه فأخذ علي بتلابيب عمر و هزه و وجأ أنفه و رقبته، و فيه أيضا أن عمر قال لعلي: بايع أبا بكر رضي اللّه تعالى عنه قال: إن لم أفعل ذلك؟ قال: إذا و اللّه تعالى لأضربن عنقك قال: كذبت و اللّه يا ابن صهاك لا تقدر على ذلك أنت ألام و أضعف من ذلك.[۴]

عمر عصبانی شد و درب خانه علی(علیه السلام) را به آتش کشید و داخل خانه شد.

فاطمه(سلام‌الله‌علیها) به طرف عمر آمد و فریاد زد: یا ابتاه، یا رسول الله! عمر شمشیرش را که در غلاف بود بلند کرد و به پهلوی مبارک فاطمه زد و تازیانه را بلند کرد و بر بازوی فاطمه زد، سپس فاطمه فریاد زد: یا ابتاه. علی(علیه‌السّلام) ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به شدت کشید و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید.

عمر به امیرالمؤمنین گفت: با ابابکر بیعت کن. امیرالمؤمنین فرمود: اگر چنین نکنم(چه خواهی کرد)؟ عمر گفت: به خدا قسم بر گردنت خواهم زد! امیرالمؤمنین فرمود: به خدا قسم دروغ می گویی ای پسر صهاک تو قدرتی بر این کار نداری و ضعیف تر از این هستی.

اهل تسنن و وهابیت با انجام اینکار شرم آور توسط خلفایشان حق سخن گفتن ندارند چه بخواهند در شجاعت و عدم دخالت امیرالمؤمنین(علیه السلام) شبهه کنند! بر فرض که امیرالمؤمنین(علیه السلام) اصلا وجود خارجی نمی داشت و یا اصلا عمدا دفاعی نکرده بود، آیا خلفای شما حق چنین کاری و جسارتی را داشتند در حالی که روایت فاطمه بضعة منی رو این جریان، هر دو در کتب خودتان موجود است.

بنابراین مشخص شد که اصل این شبهه باطل است چرا که امیرالمؤمنین(علیه السلام) در این جریان دفاع کردند.

۲- پس چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) به این کار ادامه ندادند؟

اما اینکه چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) به این کار ادامه نداد و سکوت کرد، در کلام خود ایشان مشخص است چراکه خود ایشان سکوتشان را به دلیل توصیه پیامبر(صلی الله علیه و آله) می داند.

سید رضی(رحمة الله علیه) در کتاب خصائص الأئمة(علیهم السلام) می نویسد:

عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام قَال‏ سَأَلْتُ أَبِي فَقُلْتُ لَهُ مَا كَانَ بَعْدَ إِفَاقَتِهِ صلی الله علیه و آله قَالَ دَخَلَ عَلَيْهِ النِّسَاءُ يَبْكِينَ وَ ارْتَفَعَتِ الْأَصْوَاتُ وَ ضَجَّ النَّاسُ بِالْبَابِ الْمُهَاجِرُونَ وَ الْأَنْصَارُ قَالَ عَلِيٌّ علیه السلام فَبَيْنَا أَنَا كَذَلِكَ إِذْ نُودِيَ أَيْنَ عَلِيٌّ فَأَقْبَلْتُ حَتَّى دَخَلْتُ إِلَيْهِ فَانْكَبَبْتُ عَلَيْهِ …… ثُمَّ قَالَ يَا أَخِي إِنَّ الْقَوْمَ سَيَشْغَلُهُمْ عَنِّي مَا يُرِيدُونَ مِنْ عَرَضِ الدُّنْيَا وَ هُمْ عَلَيْهِ قَادِرُونَ فَلَا يَشْغَلُكَ عَنِّي مَا شَغَلَهُمْ فَإِنَّمَا مَثَلُكَ فِي الْأُمَّةِ مَثَلُ الْكَعْبَةِ نَصَبَهَا اللَّهُ عَلَماً وَ إِنَّمَا تُؤْتَى مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ وَ نَادٍ سَحِيقٍ …….. فَإِذَا قُبِضْتُ وَ فَرَغْتَ مِنْ جَمِيعِ مَا وَصَّيْتُكَ بِهِ وَ غَيَّبْتَنِي فِي قَبْرِي فَالْزَمْ بَيْتَكَ وَ اجْمَعِ الْقُرْآنَ عَلَى تَأْلِيفِهِ وَ الْفَرَائِضَ وَ الْأَحْكَامَ عَلَى تَنْزِيلِهِ ثُمَّ امْضِ ذَلِكَ عَلَى عَزَائِمِهِ وَ عَلَى مَا أَمَرْتُكَ بِهِ وَ عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ عَلَى مَا يَنْزِلُ بِكَ مِنْهُمْ حَتَّى تَقْدَمَ عَلَي‏.[۵]

امام کاظم (علیه‌السّلام) می‌فرماید: از پدرم امام صادق (علیه‌السّلام) پرسیدم: پس از به هوش آمدن رسول خدا (صلی‌ الله ‌علیه ‌و‌ آله‌) چه اتفاق افتاد؟

پدرم فرمود: زنها داخل شدند و صدا به گریه بلند کردند، مهاجرین و انصار جمع شده و اظهار غم و‌ اندوه می‌کردند و ضجه می زدند. سپس علی(علیه السلام) فرمود: سپس هنگامی که پیامبر(صلی الله علیه و آله) ندا داد که علی کجاست؟ مرا صدا زدند، وارد شدم و خودم را روی بدن پیغمبر‌ انداختم، بعد پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود:

……. برادرم، این مردم مرا رها خواهند کرد و به دنیای خودشان مشغول خواهند شد؛ ولی تو را از رسیدگی به من باز ندارد،(آنچه به ذهن حقیر می رسد، منظور پیامبر این است که مردم در سقیفه برای دنیای خویش جمع خواهند شد، اما تو از بدن من غفلت نکنی و به سمت آنان نروی) مَثَل تو در بین این امت مثل کعبه است که خدا آن را نشانه قرار داده است تا از راه‌های دور نزد آن بیایند …….. پس چون از دنیا رفتم و از آنچه به تو وصیت کردم فارغ شدی و بدنم را در قبر گذاشتی، در خانه‌ات بنشین و قرآن را بر اساس واجبات و احکام و ترتیب نزول جمع‌آوری کن، تو را به بردباری در برابر آنچه که از این گروه به تو و فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) خواهد رسید سفارش می‌کنم، صبر کن تا بر من وارد شوی.

۳- اما حال نوبت ماست! چرا عثمان در مقابل تعرض به همسرش سکوت کرد؟

اگر شما حق دارید چنین شبهه ای بکنید در حالی که اصل چنن شبهه ای باطل است و پیامبر(صلی الله علیه و آله) وصیت به اینکار کرده بودند، حال نوبت ماست که وقایع اینچنینی از خودتان را بر علیه شما علم کنیم:

چرا عثمان در جریان تعرض به همسرش سکوت کرد؟؟

هنگام حمله به خانه عثمان که در کتب تاریخی خود اهل تسنن منقول است که به همسر عثمان توهین و تعرض شد اما عثمان هیچ نگفت!

ابن اثیر در کتاب الکامل فی التاریخ می نویسد:

جاء سودان ليضربه، فأكبّت عليه امرأته و اتّقت السيف بيدها، فنفح أصابعها فأطنّ أصابع يدها و ولّت، فغمز أوراكها و قال: إنّها لكبيرة العجز! و ضرب عثمان فقتله.[۶]

سودان ابن حمران آمد تا او(عثمان) را بزند، پس همسرش، خودش را روی او انداخت و سودان شمشیر را بر دست گرفت و انگشتان او را قطع کرد، پس دست بر پشت او زد و گفت: این پشت بزرگی است و سپس عثمان ر کتک زد و کشت.

اگر علی متهم به سکوت در مقابل ضرب و شتم همسرش است، پس چرا عثمان متهم به سکوت در مقابل تعرض و تجاوز به همسرش نیست؟؟

این شبهات تماما با قصد و عمد ساخته و پرداخته شده و در ذهن شیعیان انداخته شده است.

امیدوارم که این شبهه نیز پاسخ داده شده باشد. در انتهای همین صفحه منتظر نظرات و سؤالات شما هستم.

یا علی مدد


[۱] كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏۲، ص۵۸۵ و ۵۸۶

[۲] قرآن کریم، سوره احزاب، آیه ۵۳

[۳] صحيح البخاري، ج‏۶، ص۱۲۱

[۴] روح المعاني، ج‏۲، ص۱۲۰

[۵] خصائص الأئمة عليهم السلام، ص۷۲ و ۷۳

[۶] الكامل فی التاریخ، ج‏۳، ص۱۷۸

کپی لینک کوتاه
کپی شد
https://fanaus.ir/?p=1624 کپی شد

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً سؤال خود را از بخش نظرات نوشته ها ارسال بفرمایید، در این بخش قابلیت پاسخگویی وجود ندارد.

اشکال و نظری درباره سایت دارید؟