جستجو کردن

شرح حدیث «تفاوت رتبه شیعیان و عقل ایشان»

سند حدیث

وَ عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ:

متن حدیث

قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ علیه السلام إِنَّ عِنْدَنَا قَوْماً لَهُمْ مَحَبَّةٌ وَ لَيْسَتْ لَهُمْ تِلْكَ الْعَزِيمَةُ يَقُولُونَ بِهَذَا الْقَوْلِ فَقَالَ لَيْسَ أُولَئِكَ مِمَّنْ عَاتَبَ اللَّهُ إِنَّمَا قَالَ اللَّهُ فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصارِ.

ترجمه حدیث

[راوی می گوید:] به امام کاظم یا رضا گفتم: نزد ما گروهی هستند که محبت دارند ولی آن عزم راسخ را ندارند و به همین قدر دم می زنند. امام پاسخ داد: اینان از آنانی نیستند که خداوند سرزنش نموده است. خداوند فرمود: پس عبرت بگیرید ای صاحبان بینش.

نکات و توضیحات

عنه:

عنه بدین معناست که در روایت قبلی ذکر شد و چون اولین راوی در روایت قبلی محمد ابن یحیی بود در اینجا هم بدین صورت است.

أبی الحسن:

علامه مجلسی در مرآة العقول این احتمال را داده است که منظور هم امام رضا و هم امام کاظم علیهما السلام باشد چرا که حسن بن جهم از هر دو نقل روایت کرده است.

العزیمة:

مقصود از عزیمت آن است که این شیعیان، محب اهل بیت هستند اما آنچنان در استدلالات و دلایل قوی نبوده و نمی توانند همیشه و همه جا آنچه مورد رضایت شماست را انتخاب نمایند و یا قدرت جهاد و تلاش فراوان در عمل به تشیع و تبلیغ آن را ندارند.

فاعتبروا یا أولی الأبصار:

قبل از این عبارت، آیه شریفه درصدد توبیخ قبیله بنی نضیر است که کفر ورزیدند و عصیان نمودند و با عهد شکنی با اسلام دشمنی ورزیدند و سپس خداوند با این عبارت به مؤمنان امر می فرماید که از این تواریخ و حکایت عبرت بگیرید که نقض پیمان نکنید و به امام و رسولتان توجه نمایید.

ليس أولك ممن عاتب اللَّه:

یعنی این افراد گرچه مانند گروهی از خواص شیعیان در مذهب و دین خود قوی نیستند، اما آنچنان نیز مورد عتاب خداوند نیستند و مورد مذمت پروردگار نیستند چرا که به توان خود به مذهب پایبند هستند.

این روایت را می توان به روایت اول ارتباط داد که کیفر و پاداش خداوند به اندازه و قدرت عقل انسان هاست.

ارتباط این روایت به این باب:

شاید ارتباط این روایت به این باب عقل و جهل اولا این باشد که نبودن این عزیمة حاکی از پایین تر بودن رتبه عقل ایشان از دیگران است چرا که همانطور که در روایت دوم بیان شد حسنات و خوبی ها به اندازه عقل به انسان روی می آورد و ثانیا این باشد که همانطور که بیان شد خداوند انسان ها را به اندازه عقولشان عتاب کرده و کیفر و پاداش می دهد.

گزارش اشکال

لطفاً سؤال خود را از بخش نظرات نوشته ها ارسال بفرمایید، در این بخش قابلیت پاسخگویی وجود ندارد.

اشکال و نظری درباره سایت دارید؟