جستجو کردن

شرح حدیث «عقل و وسواس»

سند حدیث

مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ:

متن حدیث

ذَكَرْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام رَجُلًا مُبْتَلًى بِالْوُضُوءِ وَ الصَّلَاةِ وَ قُلْتُ هُوَ رَجُلٌ عَاقِلٌ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ وَ أَيُّ عَقْلٍ لَهُ وَ هُوَ يُطِيعُ الشَّيْطَانَ فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ يُطِيعُ الشَّيْطَانَ؟ فَقَالَ سَلْهُ هَذَا الَّذِي يَأْتِيهِ مِنْ أَيِّ شَيْ‏ءٍ هُوَ فَإِنَّهُ يَقُولُ لَكَ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَان‏.

ترجمه حدیث

به امام صادق علیه السلام از مردی گفتم که دچار وسواس در وضو و نماز بود و گفتم او مرد عاقلی است. امام فرمود: کدام عقل را دارد درحالی که مطیع شیطان است! گفتم: چگه مطیع شیطان است؟ امام فرمود: از او بپرس وسواسی که برای او می آید از چیست؟ او پاسخ می دهد از کار شیطان است.

نکات و توضیحات

مبتلی بالوضوء:

یعنی وسواسی است.

أی عقل له و هو…:

اینجا این نکته قابل توجه است که تبعیت از خداوند نشانه عقل است چرا که عقل حسن و قبح را می فهمد و قوانین الهی حسن است.

و نکته دوم اینکه عقل به معنای روی آوردن به نیکی ها و پشت کردن به پستی ها بود و اگر بدین معنا باشد پس این فرد حتی اصل عقل را هم ندارد. و جواب اینکه اینجا بدین معناست که عقل دارند و استفاده نمی کنند همانند قرآن که می فرماید: لهم قلب لا یفقهون بها و در نتیجه می شود کالأنعام بل هم أزل می شود.

گزارش اشکال

لطفاً سؤال خود را از بخش نظرات نوشته ها ارسال بفرمایید، در این بخش قابلیت پاسخگویی وجود ندارد.

اشکال و نظری درباره سایت دارید؟