جستجو کردن

فواید روزه داری از نگاه پزشکان بزرگ

فواید روزه در نگاه پزشکان جهان

باسلا و احترام به دنبال کنندگان سایت فانوس سعادت،

بسیار شنیده ایم که می گویند کار های خداوند حکمتی ندارد! مثلا چرا باید روزه بگیریم؟؟ مگر گشنگی و تشنگی بردن هم فایده ای دارد؟

جدای از بحث فواید معنوی و اخروی روزه داری و اینکه بعد از اثبات وجود خداوند، به حکم عقل اطاعت از اوامر او همچون روزه داری، واجب است، در این مطلب قصد دارم به فواید علمی و دنیوی روزه داری که توسط اطبا و دکتران خارجی و غیر مسلمان جهان گفته شده، بپردازم.

دکتر ژان فرموزان در باره فواید روزه‌داری چنین می‌گوید:

در آغاز روزه‌داری، زبان باردار است، عرق بدن زیاد می‌شود، دهان بو می‌گیرد، گاه آب بینی را می‌افتد و همه، علامت شستشوی کامل بدن است. پس از سه، چهار روز، بو برطرف می‌شود، اسیداُوریک ادرار کاسته می‌شود و شخص احساس سبکی و خوشی خارق‌العاده‌ای می‌کند و در این حال اعضا هم استراحتی دارند.

دکتر کارلو آمریکایی در مورد فواید روزه می‌گوید:

روزه درمانی درازمدت برای موارد زیر تجویز می‌شود:
۱- فشارخون زیاد، ۲- تَصَلُّب شرائین که تازه آغاز شده، ۳- گرفتگی مجاری خون و لنف، ۴- آسم قلب،۵- آنژین قلبی، ۶- سرطان خون،۷- امراض عصبی، ۸- اختلالات دستگاه متابولیسم (چاقی، نِقرِس، ورم مفاصل، رماتیسم)، ۹- امراض کبد، ۱۰- ورم کیسه صفرا، ۱۱- امراض معده و روده، ۱۲- یبوست مزمن، ۱۳- ورم لوزه مزمن، ۱۴- زکام‌های حلق و بینی، ۱۵- زکام‌های نای و نایژه، ۱۶- ناراحتی‌های کلیه و مثانه، ۱۷- امراض زنان (تورم لگن خاصره، اختلالان قاعدگی، نازایی، یائسگی)، ۱۸- اگزما، ۱۹- دمل، ۲۰- کورک و کهیر، ۲۱- امراض چشمی مثل آب سبز، ۲۲- سردرد مزمن، ۲۳- افسردگی، ۲۴- ضعف جنسی، ۲۵- هیجان شدید، ۲۶- وسواس، ۲۷- نوالژی، مخصوصاً میگرن، ۲۸- صعب‌العلاج، ۲۹- سرطان قبل از آشکار شدن
دکتر کارلو:

روزه‌ای که اسلام واجب کرده، بزرگ‌ترین ضامن سلامتی بدن است.
دکتر کارل (فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی) می‌گوید:

لزوم روزه‌داری در تمام ادیان تأکید شده است. در روزه ابتدا گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعف احساس می‌شود، ولی درعین‌حال کیفیات پوشیده‌ای که اهمیت زیادی دارند، به فعالیت می‌افتند و بالاخره تمام اعضا مواد خاص خود را برای نگهداری و تعادل محیط داخلی و قلب قربانی می‌کنند.
دکتر کودل پا فرانسوی می‌گوید:

۵/۴ بیماری‌ها از تخمیر غذا در روزه‌ها است که همه با روزه اصلاح می‌گردد.
دکتر بندیکت:

در این مدت (ایام روزه) در ترکیب خون، هیچ‌گونه اخلاطی به هم نرسیده و آن نوری که در بعضی از روزه‌داران دیده می‌شود، یک حالت جوانی و نشاطی است که برای روزه‌داران رخ می‌دهد.
کلنل درورشا (روان‌شناس):

روزه موجب حالت جزبه روحی می‌شود.

دکتر تومانیاس:

فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز نمودن از غذاها در یک مدت کوتاه، آن است که چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده و در مدت یک ماه روزه‌داری، مواد غذایی خود را دفع می‌کند و همین‌طور کبد که برای حل و هضم غذا مجبور است دائماً صفرای خود را مصرف کند. در مدت سی روز ترشحات صفراوی را صرف حل کردن باقیمانده غذای جمع‌آوری‌شده خواهد کرد. دستگاه هاضمه در نتیجه کم خوردن غذا اندکی فراغت حاصل نموده و رفع خستگی می‌نماید. روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینی از سال و این بهترین راه معالجه و حفظ تندرستی است که طب قدیم و جدید را ازاین‌حیث متوجه خودساخته، مخصوصاً امراضی را که به آلات هاضمه به‌خصوص کلیه و کبد عارض می‌شود و توسط دارو نمی‌توان آنها را علاج کرد، روزه به‌خوبی معالجه می‌نماید. چنانچه بهترین داروها برای برطرف‌کردن سوءهاضمه روزه گرفتن است، مرض مخصوص کبد نیز که موجب یرقان می‌گردد، بهترین طریقه معالجه‌اش همانا روزه گرفتن است، چه آنکه ایجاد این مرض اغلب اوقات به‌واسطه خستگی کبد است که در مواقع زیادی عمل و فعالیت نمی‌تواند صفرا را از خون بگیرد.
شهید دکتر پاک‌نژاد:

در ظرف مدت یک ماه روزه‌داری، آدمی دارنده یک بدن تازه‌تعمیرشده و آزاد گردیده و از قیدوبند سموم رها شده است.

دکتر کلوخ (پزشک مشهور آمریکایی):

سرطان از تماس زیاد میکروب‌های عفونی و سم‌های آنها با بدن پدید می‌آید، سرطان ابتدا دمل کوچکی است که در روده یا معده می‌روید، این دمل‌ها را می‌توانیم به‌آسانی با یکی دوهفته روزه، معالجه کنیم. معالجه کم‌خونی معمولی، سیلیس، مالاریا، کثافت و چرک ریه، دمل‌های بسیار بد که به‌وسیله ترک غذا، ترک خوراک‌های گوشت‌دار ممکن می‌شود.
دکتر آلکسی سوفورین (پزشک روسی):

تنها طریق برای قطع ریشه سرطان روزه است و بس. درمان از طریق روزه فائده ویژه‌ای در بیماری‌های کم‌خونی، ضعف روده‌ها، التهاب بسیط و مزمن، دمل‌های خارجی و داخلی، سل، نِقرس، بیماری‌های چشم، مرض قند، بیماری‌های جلدی، بیماری‌های کلیه، کبد، و اسکلیرور، روماتیسم، استسقا، نوراستنی، عرق النساء، خراز (ریختگی پوست) و بیماری‌های دیگر دارد.
دکتر اتوبو خنگر در کنگره پزشکی بغداد:

شخص روزه‌دار با سوزاندن رسوبات بیمارگونه و چربی‌های زائد بدن، کوره متابولیسم خود را می‌افروزد. در مدت پنجاه سال که از تأسیس کلینیک اتوبوخنگر می‌گذرد، بیش از پنجاه هزار بیمار در این کلینیک، توسط روزه درمان شده‌اند. دانستن فلسفه احکام، سبب معرفت و شناخت بیشتر نسبت به دین می‌گردد و همین شناخت، باعث تقویت اعتقاد و ایمان انسان خواهد شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کلام آخر:

 اگر هدف از روزه این باشد که مثلاً روزه بگیرد تا در چاقی و لاغری‌اش اثر کند، و یا در قند و چربی خونش و … مؤثر واقع شود، این روزه نزد خداوند سبحان ذره‌ای ارزش و ثواب ندارد و چه‌بسا موجب خشم و غضب خداوند گردد و او را به عذاب الهی مبتلا سازد.

بنابراین وظیفه یک فرد مسلمانی که می‌خواهد روزه بگیرد و یا عمل واجب و مستحبی را انجام دهد، آن است که بگوید: «خدایا! می‌دانم تو حکیمی و تمام دستوراتت برای خیر و سعادت ما است، و می‌دانم این عمل فوائد زیادی برای من و حتی جامعه دارد، ولی من این عمل را فقط برای رضایت و خشنودی تو انجام می‌دهم» و لازم نیست اینها را به زبان بگوید، بلکه در دلش چنین نیتی داشته باشد، کافی است.

برادران و خواهران عزیز بدانند که آنچه درباره فلسفه احکام گفته می‌شود، قسمتی از علت احکام می‌باشد و الا ذهن ما توان درک حقیقت و تمام علت احکام را ندارد، زیرا علم ما در برابر علم بی‌نهایت خداوند علیم و ائمه اطهار (علیهم‌السلام) ناچیز است. بر همین اساس، رسول گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله) می‌فرماید: در روزه آن‌قدر فایده هست که قابل‌شمارش نیست. (بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۲۵۴) (کتاب فلسفه روزه).

امیدوارم که این پست برای شما مفید واقع شده باشد.

موفق و مؤید باشید.

کپی لینک کوتاه
کپی شد
https://fanaus.ir/?p=1575 کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً سؤال خود را از بخش نظرات نوشته ها ارسال بفرمایید، در این بخش قابلیت پاسخگویی وجود ندارد.

اشکال و نظری درباره سایت دارید؟