جستجو کردن

شرح حدیث «انصاف در مقابل نعمت های الهی»

سند حدیث

وَ بِإِسْنَادِهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‌ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ‌:

متن حدیث

يَا اِبْنَ آدَمَ أَ مَا تُنْصِفُنِي أَتَحَبَّبُ إِلَيْكَ بِالنِّعَمِ‌ وَ تَتَمَقَّتُ‌ إِلَيَّ بِالْمَعَاصِي خَيْرِي إِلَيْكَ مُنْزَلٌ وَ  شَرُّكَ إِلَيَّ صَاعِدٌ وَ لاَ يَزَالُ مَلَكٌ كَرِيمٌ يَأْتِينِي عَنْكَ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ بِعَمَلٍ قَبِيحٍ يَا اِبْنَ آدَمَ لَوْ سَمِعْتَ وَصْفَكَ مِنْ غَيْرِكَ وَ أَنْتَ لاَ تَعْلَمُ مَنِ اَلْمَوْصُوفُ لَسَارَعْتَ إِلَى مَقْتِهِ‌.

ترجمه حدیث

ای فرزند آدم! با انصاف با من رفتار نمی کنی؟ من با نعمت ها با تو مهربانی می کنم و تو با گناهان با من دشمنی می ورزی خوبی من سمت تو فرود می آید اما بدی تو به سمت من فراز می آید. همیشه در هر روز و شب ملکی گرامی از تو به نزد من با عملی بد می آید. ای فرزند آدم! اگر وصفخ خودت را از دیگران می شنیدی و نمی دانستی که موصوف کیست، شتابان به دشمنی با او می رفتی.

نکات و توضیحات

أ ما تنصفنی:

استفهام حقیقی نیست و انکاری است. البته این روایت در دیگر منابع بدون همزه بوده و به صورت استفهامی نیست.

بالنعم:

از اینجا می توان درسی به روز گرفت و آن هدیه دادن است. اگر نسبت به فردی محبت وجود دارد، باید این محبت به او ابراز گردد و یکی از راه های ابراز محبت، تهیه هدیه است که در روایات نیز اشاره شده است.

و تتمقت:

مثال آن فرزندی است که دوچرخه ای از پدر هدیه گرفته و در همین حین، سیلی به صورت پدر می زند.

نعم و خیر:

مقصود از نعمت و خیر تنها الطاف دنیوی و مادی نیست و چه بسا نعمت های اخروی و معنوی همانند ولایت اهل بیت و… را نیز شامل گردد.

گزارش اشکال

لطفاً سؤال خود را از بخش نظرات نوشته ها ارسال بفرمایید، در این بخش قابلیت پاسخگویی وجود ندارد.

اشکال و نظری درباره سایت دارید؟